Vergroot de weerbaarheid en het zelfvertrouwen van je kind en leer het omgaan met lastige (pest)situaties
De Sta Sterk training is bedoeld voor kinderen en jongeren van 4-18 jaar die moeite hebben met het stellen van grenzen, minder zelfverzekerd zijn of hulp bij pesten zoeken. Na de training staan zij sterker, lossen lastige situaties op met weerbaar gedrag en kunnen zij beter voor zichzelf opkomen.
Waarom
Effectief leren reageren
Kinderen en jongeren maken soms mee dat anderen met opzet over hun grenzen gaan. Ze worden bijvoorbeeld uitgescholden, geduwd, buitengesloten of hun spullen worden afgepakt. Zij voelen zich sterker als ze leren hoe ze effectiever kunnen reageren.
‘Mijn zoon kwam op school vaak in de problemen, omdat hij erop los sloeg als hem iets niet zinde. Nu kan hij rustig en sterk reageren’
Michiel (vader van deelnemer Jordy – 10 jaar)
Doel
Weerbaarheid vergroten
De Sta Sterk training heeft als doel de sociale weerbaarheid van deelnemers te vergroten zodat zij effectiever reageren op ongewenst (pest)gedrag waardoor de negatieve invloed daarvan op het slachtoffer wordt beperkt, het zelfvertrouwen groeit en het risico op gepest worden, wordt verkleind.
Onze Alina werd gepest en werd steeds stiller. Ze heeft veel baat gehad bij de korte en krachtige reacties die haar werden geleerd. Nu heeft ze het weer fijn op school
(Samira, moeder van Alina, 15 jaar)
Voor wie
Verschillende leeftijdsgroepen
De Sta Sterk training wordt gegeven in verschillende leeftijdsgroepen. Er is een Sta Sterk training voor het jonge kind, een Sta Sterk training voor het schoolkind en een Sta Sterk training voor jongeren.
In groepsverband worden deelnemers ingedeeld naar leeftijd:
- 4 – 7 jaar
- 8 – 12 jaar
- 13 – 15 jaar
- 16 – 18 jaar
Inhoud
Sta sterk training voor kinderen vanaf 8 jaar en jongeren
Lichaamstaal
Weerbare lichaamstaal eigen maken
- lichaamshouding en sterk staan
- oogcontact
- duidelijk stemgebruik
Assertiviteit
Opkomen voor jezelf en assertieve reacties oefenen
- grenzen aangeven en oefenen met reacties om op te komen voor jezelf
- vaardigheden o.a. je eigen mening geven, nee zeggen, zeggen waar je last van hebt
- opkomen voor een ander
Gevoelens en gedachten
Jezelf rustig maken en positief denken
- ademhaling en ontspanning
- helpende gedachten
- zelf problemen leren oplossen
Sociale vaardigheid
Omgaan met anderen
- complimenten geven en ontvangen
- vaardigheden o.a. hulp vragen, meedoen en samen spelen of afspreken
- onderscheid maken tussen positieve en negatieve bedoelingen
Supporters en het netwerk
Door in de informatiebijeenkomsten ouders/ verzorgers en andere betrokkenen (zoals de leerkracht of mentor van school of volwassenen uit het eigen netwerk van de deelnemer) te informeren over de training kunnen zij deelnemers beter ondersteunen in het leerproces. Dat vergroot de kans op positief resultaat van de training.
JGZ richtlijn
De Sta Sterk training is opgenomen in de
JGZ-richtlijn Pesten
Sta sterk training voor het jonge kind
De inhoud van de training voor 4-7 jarigen is aangepast aan deze ontwikkelingsfase.
Spelenderwijs leren jonge kinderen over gevoelens, opkomen voor zichzelf en omgaan met anderen.
Dit kan individueel of in een kleine veilige groep.
De jonge kinderen werken aan:
- (durven) praten in de kring
- antwoord geven op vragen van klasgenoten of de leerkracht
- iets aan de leerkracht vertellen of vragen
- luisteren naar anderen
- voor zichzelf opkomen in de klas of tijdens het buitenspelen
- rustig blijven als iemand iets doet wat ze niet leuk vinden
- begrijpen hoe zij of anderen zich voelen
- vragen of ze mee mogen spelen
- samen spelen
Werkwijze
Werkvormen en praktische informatie
Binnen de bijeenkomsten worden diverse werkvormen ingezet, zoals:
- verhalen en metaforen
- spel
- ontspannings- en visualisatieoefeningen
- discussie & gesprek
- drama en rollenspel
- creatieve en fantasierijke opdrachten
Groepstraining
- 4-6 deelnemers per groep
- bij twee trainers maximaal 8 deelnemers per groep
- individueel intakegesprek
- tien lessen van 90 minuten
- twee informatiebijeenkomsten voor ouders/andere betrokkenen
- sta sterk map met werkboek en huiswerkopdrachten helpen nieuwe vaardigheden toe te passen in de praktijk.
- animaties voor deelnemers en supporters
- evaluatie
‘Door de ouderavonden bij de training zag ik in dat ik nog meer kon doen om mijn kind te helpen. Het is fijn dat de trainer mij als ouder ook betrekt.’
Isabelle (moeder van deelnemer Femke – 8 jaar)
Individuele training
Bij een individuele training wordt een maatwerktraject afgesproken. Aan de hand van een vragenformulier en een intakegesprek wordt een plan van aanpak gemaakt. Gemiddeld werken trainers 8 lessen van 60 à 75 minuten met het kind of de jongere individueel.
Door wie
De Sta Sterk training wordt gegeven door een trainer die is aangesloten bij de Stichting Omgaan met Pesten. Deze trainer heeft een intensieve opleiding afgerond bij het Kenniscentrum Omgaan met Pesten.
Aanmelden
Alle Sta Sterk trainingen worden verzorgd door speciaal opgeleide trainers.
Vind een trainer in de buurt. Zoek op plaatsnaam of provincie in het overzicht.
Ervaringen
‘Mijn zoon kwam op school vaak in de problemen, omdat hij erop los sloeg als hem iets niet zinde. Nu kan hij rustig en sterk reageren’.
Michiel (vader van deelnemer Jordy – 10 jaar)
‘Door de ouderavonden bij de training zag ik in dat ik nog meer kon doen om mijn kind te helpen. Het is fijn dat de trainer mij als ouder ook betrekt.’
Isabelle (moeder van deelnemer Femke – 8 jaar)
‘Onze Alina werd gepest en werd steeds stiller. Ze heeft veel baat gehad bij de korte en krachtige reacties die haar werden geleerd. Nu heeft ze het weer fijn op school.’
Samira (moeder van deelnemer Alina -15 jaar)
‘Tijdens de leerlingbespreking met mijn collega en leerkracht van groep 4 stonden we stil bij Anna’s gedrag. Ik heb de leerkracht aangeraden om Anna in overleg met ouders op te geven voor de Sta Sterk training. Ze was vaak boos en voelde zich snel uitgedaagd door klasgenoten. Ze heeft de Sta Sterk training gevolgd en nu merken we dat Anna in de klas en in de pauze op een meer ontspannen manier met haar klasgenoten omgaat. Er is minder ‘gedoe’ en Anna is vrolijker. Ze komt ook zelfverzekerder over en kan lastige situaties makkelijker zelf oplossen.’
Paula (intern begeleider op de basisschool van Anna – 8 jaar)
Groei in zelfvertrouwen na Sta Sterk Training
Emma (9) voelde zich niet prettig in haar klas omdat een aantal meiden soms flink onaardig deed. Ze pestten haar niet, maar het maakte haar wel onzeker. Haar ouders stelden een Sta Sterk Training voor. Met succes; Emma leerde over stevige lichaamstaal, durft nu voor zichzelf en anderen op te komen en vraagt om hulp als het haar zelf niet lukt.
In de Sta Sterk Training leerde Emma een nieuwe basishouding: rechtop staan, iemand aankijken, luid en duidelijk spreken en vrienden maken.
“Als dat niet lukt en je iets zelf niet kunt oplossen, moet je sterk weglopen”, legt Emma uit. “Je kunt dan naar anderen toe gaan om te vragen of ze je willen helpen. Of je gaat naar de juf.’’
Sinds Emma de Sta Sterk Training gevolgd heeft, zien haar ouders een heel ander kind. Haar moeder vertelt:
“Ik had veel moeite mee om te zien dat Emma zo onzeker en verdrietig was. Nu zit ze echt lekkerder in haar vel; trekt zich minder aan van anderen en durft hen zelfs aan te spreken als hun gedrag te ver gaat. Daarin is ze enorm gegroeid. Natuurlijk is ze soms nog steeds wat verlegen, maar dat is ook haar karakter.”
Zij had zelf als kind ook graag de Sta Sterk Training gevolgd.
“Ik denk dat zo’n training goed is voor ieder kind.”
“Van een hoopje ellende, naar een krachtige jongen die weer straalt.”
Zo omschrijft Esther de ontwikkeling die haar zoon Tijn (11) doormaakte. Al vanaf groep 3 kent Tijn lastige jaren en halverwege groep 7 waren hij en zijn ouders ten einde raad. Een combinatie van goede begeleiding op school, het volgen van de Sta Sterk Training en therapie bij een haptonome gaf hem zelfvertrouwen voor de nieuwe stap: vol goede moed naar het voortgezet onderwijs.
“Ik ben veel gepest en zat niet lekker in mijn vel’’, vertelt Tijn openhartig. “In de Sta Sterk Training leerde ik sterk staan, voor mezelf opkomen en groeide mijn zelfvertrouwen. Ook heb ik geleerd over helpende en niet-helpende gedachten. Mijn helpende gedachte was: ‘Ik ben goed zoals ik ben.’ Ook de gedachte: ‘Ik kan anderen niet veranderen, maar wel mezelf en de manier waarop ik met anderen omga’ heeft mij echt geholpen. Deze gedachten gebruik ik nog steeds, net als diep ademhalen om tot rust te komen en stevig staan.’’
Toen Tijn met de training startte waren zijn ouders ten einde raad. “Hij was een hoopje ellende’’, legt zijn moeder uit. “We hebben er zelfs over gedacht hem ziek te melden.’’ Na de grote inzet van zijn leerkrachten in groep 8, de buitenschoolse Sta Sterk Training en therapie bij een haptonome kon Tijn met een goed gevoel zijn basisschooltijd afsluiten. Nu gaat hij met opgeheven hoofd naar het voortgezet onderwijs. “Hij springt op de fiets en gaat met plezier naar school. We zien nu een krachtige jongen die weer straalt. Daar zijn wij ongelofelijk dankbaar voor.’’
Wethouder Alberta Schuurs over het belang van sociale weerbaarheidstrainingen
Waar binnen het onderwijs vooral aandacht was voor resultaten in taal en rekenen, komt steeds meer aandacht voor de emotionele ontwikkeling van kinderen. Ook gemeenten realiseren het belang van kinderen die goed in hun vel zitten. “Je wilt dat alle kinderen fijn naar school gaan’’, stelt Alberta Schuurs, wethouder van gemeente De Ronde Venen. “Dan kunnen ze zich ook cognitief optimaal ontwikkelen.’’
Gemeente De Ronde Venen faciliteert trainingen vanuit het Kenniscentrum Omgaan met Pesten: Sta Sterk training voor het jonge kind, Sta Sterk training voor de midden- en bovenbouw en de Brugklastraining Stevige Stap. “Wij zijn als gemeente hier niet toe verplicht, maar zij overtuigd van het nut van dit preventieve aanbod’’, vervolgt Schuurs. “De trainingen leveren zoveel op; kinderen zijn meer weerbaar, zitten beter in hun vel en gaan met plezier naar school. Je kunt het niet meten in geld, maar je kunt zeker stellen dat door te investeren in de preventieve kant je absoluut geld kunt besparen aan de kant van de hulpverlening. En voorkomen is echt nog altijd beter dan genezen. Daar zetten wij ons dus graag voor in.’’