Het antipestprogramma Sta Sterk op School leert kinderen voor zichzelf en anderen opkomen!
In het antipestprogramma Sta Sterk op School wordt met kinderen die tegen pesten zijn, gewerkt aan een sociaal veilig klimaat in de groep door sociale weerbaarheid te vergroten. Leerlingen die tegen pesten zijn, leren hoe zij effectief kunnen ingrijpen. Hierdoor groeit de groep verdedigers. Het negatieve groepsproces wordt doorbroken en pesten stopt.
Waarom
Voordelen van dit anti-pestprogramma?
Leerlingen presteren beter in een sociaal veilige omgeving. Sta Sterk op School is een gespecialiseerd anti-pestprogramma dat zelfstandig én naast algemene programma’s ter stimulering van de sociaal-emotionele ontwikkeling kan worden gedraaid.
Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de klas bestaat uit ‘buitenstaanders’: ze willen niet dat er gepest wordt, maar voelen zich niet in staat er iets aan te veranderen. Als zij leren hoe ze dit wél kunnen, kunnen ze een zeer positieve rol in de groep spelen.
Doel
Het doel van het anti-pestprogramma is om een groep buitenstaanders en slachtoffers uit de klas concrete vaardigheden te leren om op te komen voor zichzelf en voor (gepeste) medeleerlingen. Dit heeft een positieve invloed op het groepsproces in de gehele klas waardoor pesten stopt of sterk vermindert. Pesten is een middel om hoog in de hiërarchie te komen en afhankelijk van anderen die deze plek aan jou toekennen. Als er een grotere groep is in de klas die pesten afwijst én dit kenbaar maakt door een kind dat gepest wordt te verdedigen, verkrijgt de pester minder macht en heeft pesten minder zin.
Voor wie
Leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 van het regulier en speciaal basisonderwijs en het eerste en tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs (focus op buitenstaanders en slachtoffers). Het programma kan indien nodig ook in lagere groepen worden ingezet.
De groepsleerkracht(en)/ mentor(en) worden nauw betrokken bij het programma. Dit kan door een aantal lessen mee te draaien met de trainer en leerlingen. Daarnaast werken leerlingen uit een Sta Sterk op School map in een werkboek. De trainer ondersteund de groepsleerkracht(en)/ mentor(en) bij het begeleiden van de leerlingen die deelnemen aan het programma en het begeleiden van de volledige groep door middel van praktische handvatten. Door deze intensieve samenwerking tussen de trainer en de betrokken onderwijs professional(s) is er een deskundige uitvoering met maximaal resultaat.
Er is aandacht voor het betrekken van de ouders/ verzorgers van de leerlingen die het programma volgen. Dit gebeurt door middel van informatiebijeenkomsten en schriftelijke informatie.
Ook kan gekozen worden voor een themabijeenkomst voor alle ouders/ verzorgers van leerlingen op school en scholing voor het volledige team. Het draagvlak voor het antipestprogramma, voorkomen, tijdig signaleren en aanpakken van pesten neemt hierdoor toe.
Inhoud
Lichaamstaal
weerbare lichaamstaal eigen maken
- lichaamshouding en sterk staan
- Oogcontact
- Duidelijk stemgebruik
Assertiviteit
opkomen voor jezelf en assertieve reacties oefenen
- grenzen aangeven en oefenen om voor jezelf op te komen
- vaardigheden o.a. je eigen mening geven, nee zeggen, zeggen waar je last van hebt
- opkomen voor een ander
Gevoelens en gedachten
jezelf rustig maken en positief denken
- ademhaling en ontspanning
- helpende gedachten
- zelf problemen leren oplossen
Sociale vaardigheid
omgaan met anderen
- complimenten geven en ontvangen
- vaardigheden o.a. hulp vragen, meedoen en samen spelen, bijdragen aan een fijne groep
- onderscheid maken tussen positieve en negatieve bedoelingen
Werkwijze
- Programma van 10 lessen van 1,5 uur.
- De bijeenkomsten vinden wekelijks plaats onder schooltijd en op school.
- Voor een subgroep van 8 à 11 leerlingen uit een klas, bestaande uit buitenstaanders en slachtoffers en eventueel een helper/verdediger als rolmodel.
- Analyse van de groep d.m.v. afname van de vragenlijst ‘omgaan met pesten’ door de trainer om rollen bij pesten en pestgedrag in kaart te brengen.
- De leerkracht/mentor ontvangt lessuggesties en –materiaal om tijdens of na de looptijd van de training te gebruiken in de hele groep.
- Leerlingen ontvangen een ‘Sta Sterk op School map’ met werkbladen en opdrachten om op school of thuis aan te werken.
- Twee ouderbijeenkomsten, voor de ouders van kinderen die Sta Sterk op School volgen.
Het programma kan uitgebreid worden met:
Het leveren van maatwerk staat centraal. Neem contact op met een trainer voor het plannen van een voorgesprek, waarna de betreffende trainer een offerte op maat opstelt om inzicht te geven in het programma en de investering.
Door wie
Het programma wordt uitgevoerd door een trainer die is aangesloten bij de Stichting Omgaan met Pesten. Deze trainer heeft een intensieve vervolgopleiding Sta Sterk op School trainer afgerond bij het Kenniscentrum Omgaan met Pesten.
Aanmelden
Alle antipest-programma’s worden verzorgd door speciaal opgeleide trainers.
Vind een trainer in de buurt. Zoek op plaatsnaam of provincie in het omgaanmetpesten.nl/overzicht
Ervaringen
Frits (directeur basisschool):
“Leerlingen presteren beter in een sociaal veilige omgeving. Sta Sterk op School is een gespecialiseerd anti-pestprogramma dat zelfstandig én naast algemene programma’s ter stimulering van de sociaal-emotionele ontwikkeling kan worden gedraaid. Dat is wat mij zo aansprak.”
Boris (leerling groep 5)
‘Ik werd gekozen om mee te doen aan het Sta Sterk groepje. Ik vond het eerst wel een beetje spannend, maar elke week werd de les steeds leuker. Ik heb veel geleerd over opkomen voor mijzelf en voor anderen. Ik vind het nu heel cool dat ik samen met ons groepje heb gezorgd dat het fijner is in de klas. En Charlotte en Kees die vaak werden gepest hebben daar nu veel minder last van. Dat vind ik goed voor ze.’
Jozet (Leerkracht van groep 7):
“Door Sta Sterk op School is mijn klas veel meer in balans gekomen. Kinderen laten niet meer over zich heen lopen, komen voor elkaar op en er wordt minder gepest”
Sjoerd (mentor leerjaar 2 VO):
“We kunnen eindelijk weer beter les geven aan deze groep, er is rust gekomen in de onderlinge omgang en er wordt nu rekening met elkaar gehouden i.p.v. over grenzen gegaan. Ook onderlinge verschillen mogen er zijn en vormen geen aanleiding meer voor incidenten. Het slachtoffer heeft nu naast een aantal klasgenoten die voor hem opkomen ook eerste vriendschappen gesloten sinds zijn komst bij ons op het VO. Door de workshops voor het team kan ik de sfeer in de groep en het leerklimaat nu beter bespreekbaar blijven maken in de mentorlessen om terugval te voorkomen.