(Bij)scholing voor professionals & vrijwilligers bij sociale veiligheid en pesten
Wij scholen pedagogisch professionals en vrijwilligers uit het onderwijs, de kinderopvang, jeugd- en jongerenwerk, (zorg)instellingen en de sportomgeving d.m.v. themabijeenkomsten, workshops en studiedagen. In onze zeer gewaardeerde scholing staat het versterken van sociale veiligheid centraal, door aandacht voor het voorkomen, signaleren en aanpakken van pestgedrag. Na de scholing kunnen praktische en direct toepasbare handvatten meteen worden ingezet.
Waarom
OPLEIDING VAN PROFESSIONALS BLIJKT EFFECTIEF TE ZIJN VOOR HET TERUGDRINGEN VAN PESTEN.
Uit onderzoek blijkt dat veel leerkrachten / jeugdprofessionals niet altijd weten hoe ze effectief kunnen handelen in geval van pesten. Leraren in Nederland proberen meestal wel in te grijpen als ze weten dat er gepest wordt. Dit heeft echter in de helft van de gevallen helaas niet het beoogde effect. Het is dus zinvol om te leren de signalen te herkennen, de professionals te overtuigen van hun cruciale rol bij het voorkomen, tijdig signaleren en aanpakken van pesten en hen daarvoor handvaten te bieden.
Doel
Na het volgen van de scholing weten de professionals pesten vaker te voorkomen doordat kennis en inzicht in de pestproblematiek is vergroot. Hierdoor kunnen de deelnemers beter signaleren. Doordat de gespreksvaardigheden worden vergroot kunnen de professionals in de dagelijkse praktijk effectiever op grensoverschrijdend gedrag reageren.
Voor wie
Wij scholen pedagogisch professionals en vrijwilligers uit het onderwijs, de kinderopvang, jeugd- en jongerenwerk, (zorg) instellingen en de sportomgeving.
De scholing is bedoeld voor bijvoorbeeld groepsleerkrachten, intern begeleiders, schoolmaatschappelijk werkers, anti-pestcoördinatoren en remedial teachers van het basisonderwijs of docenten, mentoren, zorgcoördinatoren, anti-pestcoördinatoren en schoolmaatschappelijk werkers van het voortgezet onderwijs. Buiten het onderwijs is de workshop voor professionals die met kinderen en jongeren werken: bijvoorbeeld pedagogisch medewerkers van een BSO, kindercoaches, jongerenwerkers, (zorg) instellingen en sportcoaches.
Inhoud
Er kan een keuze gemaakt worden uit diverse onderwerpen:
(eventueel verdeeld over meerdere scholingsbijeenkomsten)
Bij voorkeur is er altijd aandacht voor:
- plagen vs pesten vs ruzie
- oorzaken en gevolgen van pesten
- signaleren van pestgedrag
- voorkomende vormen van pestgedrag
- mate van voorkomend pestgedrag
- pesten als groepsprobleem; verschillende rollen in een groep
- gevolgen van pestgedrag
- preventie
- handelen bij pesten in de groep / organisatie
Additionele onderwerpen:
Gesprekken bij pesten
- een effectieve reactie geven bij getuige zijn van pestgedrag.
- een steunend gesprek met een pestslachtoffer voeren.
- een inzichtgevend gesprek met een pester/meeloper voeren.
Doorbreken van pesten
- handelen bij pesten na melding door leerlingen, ouders of anderen
- specifieke ondersteuning:
gericht handelen in contact met diverse rollen binnen een pestprobleem
(slachtoffers, pesters, meelopers, aanmoedigers, helpers / verdedigers en buitenstaanders) - activeren van helpers/verdedigers
- Omgaan met groepsdruk
Interventies
- Oplossingsgericht bemiddelingsgesprek ‘gesprek zonder schuldvraag’ voeren met pester en slachtoffer en evt. andere betrokkenen
Preventieve activiteiten
- spelvormen
- spelmaterialen
- andere activiteiten zoals themadagen, weken, projecten
Weerbaarheid, zelfbeeld en zelfvertrouwen
- ondersteunen bij de ontwikkeling van weerbaarheid
- sociale en weerbare vaardigheden
- handvatten bij diverse vormen van pestgedrag voor het slachtoffer
- bouwen aan zelfvertrouwen
- positief en negatief zelfbeeld
- werken aan positief denken en gedachtekracht met kinderen en jongeren
Wet Sociale Veiligheid op school
- sociaal veiligheidheid (preventie, curatief handelen, protocol, stroomdiagram)
- de wet sociale veiligheid op school
Online veiligheid
Scholingsbijeenkomst ‘Feel Fine Online’ met aandacht voor:
- mediawijsheid
- sociale media
- gamen
- digitaal pesten
- online weerbaarheid
Werkwijze
De scholing wordt interactief vormgegeven. De presentatie bestaat uit een combinatie van theoretische overdracht en uitwisseling tussen de trainer en de groep professionals die deelneemt. De vertaalslag naar de eigen rol als professional staat centraal. Ervaringen worden uitgewisseld en handvatten op een praktische wijze gebracht. Professionals ontdekken succesfactoren en valkuilen.
Er wordt gewerkt met presentaties, opdrachten, oefeningen, discussies, casussen en rollenspelen.
Praktische informatie
Het doel van de scholing en de duur worden in overleg bepaald. Wij raden een scholing van minimaal 2,5 uur aan om aandacht te kunnen besteden aan het voorkomen, signaleren en aanpakken van pesten d.m.v. praktische handvatten.
Scholing kan onderdeel uitmaken van een anti-pestprogramma Omgaan met Elkaar, Sta Sterk op School of project binnen de organisatie. Door professionals te betrekken, ontstaat een groter draagvlak waardoor de winst optimaal is. Scholing draagt bij aan het terugdringen van pesten.
De trainer adviseert na overleg met de organisatie over de inhoud en de werkwijze wordt in overleg bepaald.
Door wie
Scholing in de vorm van workshops wordt gegeven door een trainer die is aangesloten bij de Stichting Omgaan met Pesten. De trainers met een licentie ‘workshops’ hebben hiervoor aanvullende scholing gevolgd tijdens de vervolgopleiding ‘Sta Sterk op School’ bij het Kenniscentrum Omgaan met Pesten.
Scholing in de vorm van een studiedag wordt gegeven door een trainer die is aangesloten bij de Stichting Omgaan met Pesten. De trainers met een licentie ‘studiedag’ hebben hiervoor aanvullende scholing gevolgd via de masterroute Sociale Veiligheid trainer bij het Kenniscentrum Omgaan met Pesten.
Scholing in de vorm van een studiedag wordt gegeven door een trainer die is aangesloten bij de Stichting Omgaan met Pesten. De trainers met een licentie ‘studiedag’ hebben hiervoor aanvullende scholing gevolgd via de masterroute Sociale Veiligheid trainer bij het Kenniscentrum Omgaan met Pesten.
Aanmelden
De scholing wordt gegeven door speciaal opgeleide trainers.
Vind een trainer in de buurt. Zoek op plaatsnaam of provincie in het overzicht van onze trainers.
Ervaringen
Mark (leerkracht basisschool)
‘De trainer op onze studiedag had echt kennis van zaken en wist het op positieve en afwisselende wijze met passie te brengen. Daardoor hielden we onze aandacht er allemaal bij. Ik was vooral blij met de vertaling van de theorie naar praktijk. Ik kan met alle tips en tools direct aan de slag. Daar hou ik van.’
Paulien (Teamleider buitenschoolse opvang kinderopvang):
‘Wij hebben gekozen voor twee workshops, zodat onze pedagogisch medewerkers aan de slag konden gaan met het geleerde en in de volgende workshop ervaringen uitwisselen met de trainer. De hand-out na afloop is voor hen een heel fijn naslagwerk. Vooral de opzet van diverse gesprekken met ouders en kinderen is handig om erbij te nemen ter voorbereiding op lastiger gesprekken rond pesten.’
Carol (docent wiskunde middelbare school):
‘Ik ben een kei in wiskunde overbrengen. Het omgaan met het gedrag van sommige leerlingen in de les en vooral de meer vrije situaties bleef ik lastig vinden. Als ik in de pauzes de conciërge ondersteun valt mij altijd de leerling op die alleen staat of dat groepje dat over grenzen van anderen gaat. Nu we een workshop via het Kenniscentrum Omgaan met Pesten hebben gehad met het team, heb ik zowel binnen als buiten mijn les meer inzicht in hoe ik dan kan handelen. Heel fijn!’
Gijs (Anti Pestcoördinator voortgezet onderwijs):
‘Wij werken nu al drie jaar samen met dezelfde trainer van Kenniscentrum Omgaan met Pesten. We pakken ieder jaar andere thema’s op en zorgen op deze manier dat we actief bezig blijven met sociale veiligheid. We stellen een ander aanbod samen aan scholing voor onze vakdocenten en mentoren. Vakdocenten kunnen op het gebied van preventie veel doen tijdens en rondom lesmomenten. Met name de mentoren zijn bij ons de eersten die met pestgedrag aan de slag gaan. Wij merkten dat ze daar weinig kennis van hadden en ook het voeren van gesprekken lastig vonden. Allemaal deden ze vooral wat hen het beste leek, maar de verschillen in aanpak waren groot. In de afgelopen drie jaar is zowel ons sociaal veiligheidsbeleid, als het antipestprotocol meer bekend en wordt dit ook op meer dezelfde wijze toegepast. Wij kunnen het pesten nu steeds beter een halt toeroepen en het neemt af. Dat blijkt ook uit de monitoring.’
Geert (directeur basisschool):
‘Ik had een werkgroep samengesteld om aan de slag te gaan met sociale veiligheid. Onze werkprotocollen waren sterk verouderd en wilden we herzien. Wij hebben veel gehad aan de scholing over sociaal veiligheidsbeleid en het antipestprotocol. Vooral de tip om ook te gaan werken met een stroomdiagram sprak ons aan. Deze gaan we nu vertalen naar een poster voor in de klassen. Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is en hoe we handelen bij pesten.’